Bojovníci proti Santovi

Vánoce jsou za námi a přišel čas podívat se na ně s chladnou hlavou. Kromě toho, že jsem letos nedostal ani jediný pár ponožek, mne znepokojuje ještě jedna věc. Při nedávném sledování  V.I.P. zpráv jsem slyšel hitovku Vildy Čoka Zachraňte Ježíška. Protože Ježíšek je na umření. Prej.

Hned na úvod: Dárky mi nosil Ježíšek, nosí Ježíšek a Santa mi přes práh nesmí. Ale nesnáším velkohubý boj proti Santa Clausovi. Ježíška totiž neohrožuje a ani se o to nesnaží.

Často slýcháme, že tento baculatý dědula nemá tradici, je symbolem komerčních Vánoc a je nám ze všech stran vnucován. Ani jedna z těchto tří pravd pravdou není.

Zaprvé: Santa Claus nevznikl v hlavě marketingového stratéga Coca-Coly ani McDonald’s. Není to totiž nikdo jiný než Mikuláš. Amerika jej převzala od Holanďanů, kde si říká Sinterklaas (ze Sint Nicholas). Nosí tam spolu s černošským pomocníkem Zwarte Pietem dárky dětem ve dnech, kdy se v minulosti vracívali námořníci z plaveb po světě. Prostě je to Mikuláš. Sinterklaasovo jméno bylo zkomoleno na Santa Claus a dárky rozdává v Americe. Že na Vánoce a ne o pár týdnů dřív, je s odpuštěním relativně fuk.

Bojovníci proti Santovi

Cpe se vám komínem do kvartýru? Zaclání pytlem výhled na Pyšnou princeznu? Mně to nikdy neudělal. A v obchoďáku raději jeho, než k této práci nutit mého Ježíška.

A znovu s odpuštěním, Santa Claus je perfektní postava. Je výrazný, je sympatický (sežerte si mě v diskuzi, ale vousáč v extravagantním oblečku, který rozdává dárky, je dost v cajku) a nevztahuje se na něj copyright. A proto se začal používat v reklamě.

Oproti němu Ježíšek je v reklamě nevyužitelný. Je neviditelný, je tak nějak intimní. A je to dobře. Stejně jako nesmí do mojí domácnosti Santa, nechci v obchoďáku potkávat Ježíška. Je můj, soukromý a nemá co dělat v žádné reklamě. A taky v žádné nic moc nedělá.

A že je Santa jenom špičkou ledovce komercializace Vánoc? Ale jděte. Pusťte si písničku Veselé Vánoce. Přejezme se bramborovým salátem, koukněme na dementní estrádu a pohádejme se. Tradiční Vánoce, jak mají být.

Tradiční české Vánoce jsou plné stresu, potu a slz

A teď poslední bod. Je nám Santa vnucován? Na Seznamu je o milion výsledků na dotaz Ježíšek více, než optáte-li se na Santu. Na českém Googlu obdobně. V reklamách bělovousý děda také není – maximálně u Coca-Coly, ke které tak nějak patří. A že o něm zpívá Mariah Carey? Promiňte, ale chtít po nebohé zpěvačce lokalizované hity je trochu přes čáru. Vnucování tradic vypadá prostě jinak. Třeba takto:

Vánoce podle soudruha Zápotockého

MYLidi, neblbněte. Nikdo vám Ježíška nebere. Je váš, nosí vám dárky, tak o co jde? Opravdu ho chcete potkávat v obchoďáku? Nebo byste rádi Janu Bobošíkovou v čele hnutí za záchranu Ježíška? Nechte Ježíka vyhrát přirozeně, nebo ho jednou zabije nějaká dětská revolta. 


        


Komentáře nejsou povoleny.