Česká doména za 15 korun

Jo, po bitvě je každý generálem. O NÁS to platí tuplovaně. Včera ale proběhla na českém internetu akce, která se nemůže obejít bez adekvátního a jízlivého komentáře jednoho z nás. „Českému internetu“ byla zasazena ohromná rána, ze které se bude vzpamatovávat nejméně rok. Já se vám celou situaci pokusím přiblížit a přihodím k tomu pár neupravovaných příspěvků a komentářů, které jsem našel na Facebooku. Z nějakého důvodu se totiž i tomuto prý dá říkat žurnalistika.

Společnost Active 24 včera slavila narozeniny. Pro ty neznalejší doplním, že se tato firma zabývá zejména registrací domén a prodáváním webhostingu. Pro ty ještě méně znalé dovysvětlím, že doména je Seznam.cz a webhosting ten mega super počítač, na kterém je celý Seznam (= pro spoustu lidí celý internet) uložený. Takové firemní narozeniny jsou skvělou příležitostí, jak na sebe upoutat pozornost nějakou zajímavou akcí. Active 24 se rozhodl, že bude ke svým patnáctým narozeninám patnáctého března nabízet českou doménu za patnáct korun bez DPH.

Česká doména za 15 korun

Má jediná doména je má stará Blažena. Zdroj: Active 24

Až do této chvíle je všechno ok. Výhodná akce byla na světě (běžně stojí česká doména cca desetkrát tolik), v potřebných médiích se o ní psalo a dokonce přibylo i pár fanoušků na FB profilu společnosti. Úderem půlnoci ale započal opravdu, opravdu černý den.

Požadavků na registraci domén za patnáct kaček bylo tolik, že to servery neunesly a tři minuty po započetí akce padly. Možná vás napadne, že to se prostě stává, když se v důsledku příliš velkého počtu požadavků (vyvolaném slevovou akcí) server zahltí a zkrátka to neustojí. Ano, to se sice stává, ale opravdu by se to mělo stát u společnosti, která se živí tím, že vám prodává kapacitu na serverech podobným těm, které onen nápor neustály? To nepůsobí příliš dobře, že?

Druhé a dle mého (velice skromného) názoru mnohem významnější pochybení přišlo kolem deváté hodiny ranní, kdy si patrně vedení společnosti uvědomilo, že se s celou akcí nějak přepočítalo a na svých stránkách a facebookovém profilu oznámilo:

„O akci je velký zájem, utratili jsme za náš dárek pro vás již 300 000, ještě chvíli vydržíme, ale budeme nuceni aki ukončit dříve. Pro ty, kteří chtějí doménu pro vlastní potřebu doporučujeme rychlou registraci.“

Počet překlepů, hrubek a stylistických nedostatků vyvolává dojem, že celá zpráva byla psána posledním přeživším členem posádky na potápějící se lodi. Patrně to v kancelářích Active 24 vypadalo podobně. Jak jinak by se dalo vysvětlit, že PR oddělení (či alespoň PR člověk), které by toto mělo mít na starosti, ignorovalo jednu ze základních marketingových pouček a skoro až vyčítavě psalo zákazníkům, že za ně utrácí. Zákazníkům se rozdává, rozhodně se za ně neutrácí.

Česká doména za 15 korun

Všechny naše domény hoďte radši do Seiny. Foto: http2007

A tak Active 24 proutrácel a rozdal vše, co mohl, a za dalších 150 bolestivých minut oznámil ukončení akce (která původně měla trvat jednou tak déle). Vyjádření k tomu padlo následující:

„Rozdali jsme přes 5000 domén, do akce jsme investovali přes půl milionu korun, zájem byl vskutku obrovský, je nám líto, že jsme nedokázali všem vyhovět. Připravujeme další zajímavé akce, které budou stát za to.“

Každá marketingová akce, v jejímž finále (potažmo po ukončení) se musí použít spojení „je nám líto“ nebo „mrzí nás“ je prostě průšvih. A reakce obecenstva na Facebooku mi dávají za pravdu:

Jiří J.: „Mělo to být celý den!“

Petr P.: „Nejhorsi reklamni akce kterou muzete udelat je neco nabidnout a pak ty podminky behem hry zmenit :)).“

Michal B.: „Jděte do háje s tímhle …“

Jirka P.: „Aneb jak za půl milionu snadno a rychle poničit pověst firmy :D.“

Výsledek této akce výstižně popsal Jirka P. Active 24 stála celá akce ohromnou sumu peněz a nakonec to pro ně znamená jen to, že se o nich chvíli mluvilo pozitivně a ještě nějaký čas se na ně bude nadávat. Zcela nesmyslně umožnili registraci až patnácti domén na osobu (Jak mizivé procento lidí smysluplně užije 15 domén?!), takže tisíce létaly oknem velice rychle. Navíc ani nepodmínili akci žádným nákupem (např. alespoň nejlevnějšího hostingu), takže se snadno může stát, že jim drtivá většina levně prodaných domén uteče k jinému registrátorovi. I já tak učinil a již půl hodiny po nákupu (jedné jediné) domény na Active 24 jsem byl jinde, kde mám nyní k dispozici lépe využitelný mikro hosting zdarma než ten, který nabízí Active 24. A asi jsem nebyl sám.

Česká doména za 15 korun

Utíkáš-li s doménou, snadněji tě doženou. Foto: .sanden.

Poslední Facebook ústřižek tohoto článků má na svědomí opět Active 24:

„Celkem jsme rozdali 5000 domén, máme radost že jsme český doménový trh mohli takto obohatit.“

My jen doufáme, že „obohacení“ bude jen dočasné a všechny nesmyslné domény typu okurky-a-traktory-levne.cz a misackovystranky.cz, které se včera zrodily, zase za rok, kdy bude potřeba zaplatit za jejich další provoz, v klidu a tichosti pojdou.

MY

Doufám, že jste se pořádně spálili. Nabízet více než 90% slevu a nestanovit žádná smysluplná omezení je čiré bláznovství. Kdybyste každému dovolili zaregistrovat jednu doménu za akční cenu a omezili celkový počet takto prodaných domén třeba na symbolických 1 500, ušetřili byste se ostré kritiky. Nijak neuvázaní zákazníci utečou jinam a vám zbudou oči pro pláč. Dobře vám tak!


        


Komentáře nejsou povoleny.