Google Play

Android Market je mrtev, ať žije Google Play! Touto zprávou šokoval v úterý večer (středoevropského času) Google mnohé uživatele androidích telefonů a zdá se, že se po Galaxy Nexusu jedná o další krok, kterým se chystá ostře konkurovat Applu. To je super, ne? Tak proč tady o tom sakra píšeme?

Google je inovativní společnost, jejíž (nutno dodat, že ve většině případů vysoce kvalitní) služby a produkty využívají miliony lidí po celém světě. V poslední době ale začíná uplatňovat strategii „co nevymyslíš sám lépe, to okoukej od druhých“, čímž mnohé své fanoušky zaskočila. Ano, řeč je hlavně o Google+. Po několika měsících ostrého provozu se již jedná o kvalitní a plnohodnotnou službu, která se zbavila většiny dětských nemocí, avšak jen ignorant by mohl tvrdit, že se nejedná o Facebook (a částečně i Twitter) v bledě mod… ehm, v duhovém. Jen má Googlu tu čuprovou výhodu, že je schopný Gé plusko spojit s hromadou svých dalších služeb a vyrobit tak vysoce kvalitní a komplexní produkt. A buďme za to vděčni, protože Google+ je to, co probudilo Facebook i Twitter z letargie a nutí obě služby inovovat na všech frontách.

Google Play

Pojďte, pane, budeme si hrát!

Velice podobně by se dalo mluvit o Google Play v porovnání s iTunes. Google tak bude na jednom místě nabízet aplikace, hry, hudbu, filmy a knihy. Krok je to logický a je jasné, že Google chce mít vše pod jednou střechou a hlavně vše pod svojí hlavičkou. Světe, div se, existuje ještě mnoho lidí, kteří si mezi Google a Android nedávají rovnítko.

Co mě ale trápí je Play. Play. Play. Zní to hravě, co? Ani ne. Se spoustou přátel a známých, se kterými jsem se o rebrandingu Android Marketu bavil, jsem se shodl, že Play je nešťastně zvolený název. Není originální, není inovativní, není prostě fajn. Microsoft má Marketplace, Apple má Store (Nokia má taky Store, to ale už ale přece nikoho nezajímá) a Google měl Market. Lidé si mezi sebou říkali, že něco koupili/našli na Marketu a hned všichni věděli, o jakém Marketu je řeč. Co budou říkat teď? Problém „Play“ je ten, že se jedná primárně o sloveso, tudíž se špatně používá jako název i v angličtině, natož v tak ulítlých jazycích, jakým je čeština. Lidé tedy asi zůstanou u Marketu. Těžko říct, proč u (Google) Marketu nezůstal i Google.

Název je to prostě matoucí. Když jsem uslyšel o Google Play úplně poprvé (a uviděl šipečku, která ho doprovází), byl jsem na 100 procent přesvědčen, že se jedná o nějakou googlovskou hernu. Hry. Nic víc. Pod názvem Play bych si nepředstavil prodej knih ani ve snu. A pod názvem Play Books (jak se jmenuje knihařská aplikace od Googlu) bych si nepředstavil prodej cudných knih (nebo právě naopak dospěláckých) snad ani v deliriu. Aplikace a hry přes počítač nakupujete v Google Play. Přímo z mobilu si je ale koupíte přes Play Store (nikoliv Play Market, Google Play Market nebo Google Play Store), který je navíc v počeštěném prostředí zbytečně a nehezky přeložen jako Obchod Play (ještěže ne jako Hravý obchod). Je to prostě zmatek a jako průměrně inteligentní majitel chytrého telefonu a ještě chytřejšího počítače nevím, jaký název z půl druhého tuctu možností mám v dané situaci použít.

Google Play

The Playbook kupuji výhradně na Google Play Books!

Abych jen nehanil, musím v každém případě pochválit logo, které je čisté, pohledné a navíc jako jediné z celé playády inovací Android Marketu i docela hravé. Tak či tak, nejdůležitější je nakonec to, že při příležitosti spuštění Google Play bylo uvolněno pětadvacet her/aplikací (včetně must-have hry World of Goo) po devíti kačkách za kus. Jedná se o časově omezenou nabídku, takže nakupujte rychle. Je dost možné, že než stihnete dočíst tento odstavec, již bude pozdě!

MYGoogle, Google, činíš sice rozumné kroky, které ti snad jednoho dne pomohou stanout tváří v tvář megalomanskému Applu i na poli „multimediálních eshopů“, avšak proč ses zbavoval tak dlouho budované značky Marketu a nahradils ji něčím, co evokuje leda tak internetovou půjčovnu videoher?


        


Komentáře nejsou povoleny.