Neklimatizované tramvaje

Pražanům jest v těchto horkých dnech souzeno, aby se potili jako čuňata. Z bezmála tisíce tramvají, které matičku brázdí, jest klimatizovaná pouze jediná. Žalostná to zpráva.

Jasně, beru, že teplo je přirozená věc a že klimatizace je energeticky náročná a neekologická rozmazlenost, bez které žily generace před námi. Jenomže totéž platí i pro řadu dalších zpříjemňovadel, bez kterých žít zkrátka pořádně nejde. Tvrdit, že klimatizace v MHD je zbytečná, je postoj podobný tomu, kdy v padesátých letech Holanďané v poválečné zástavbě přestavovali sprchy na kamrlíky na uhlí.

Mám totiž za to, že MHD má pasažérům poskytovat maximální možný komfort. Její využívání je celkem ohleduplný způsob, jak ulevit silnicím a koneckonců i vlastní kapse. A k tomu, abych neosedlal raději Volvo s pár sty koňů pod kapotou, mne namotivuje mimo jiné i to, že v tramvaji bude o pár stupňů méně než venku.

Na zpocená těla v reálu je mnohem horší pohled. Foto:San Diego Shooter, Flickr.com

Na zpocená těla v reálu je mnohem horší pohled. Foto: San Diego Shooter, Flickr.com

Je tu nepochybně ekonomický problém. Klimatizace něco stojí. Otázka ale je, jestli nemá smysl (vedle odhalení důvodu, proč jsou nové tramvaje pro Prahu o dost dražší než totožné, leč klimatizované, v jiných městech) raději do starých vozů nainstalovat alespoň okénka, která lze pořádně otevřít. Jo, a řeči o tom, že by tramvaje s klimatizací brzdily pomaleji, si nechte od cesty.

Modernizace vozového parku dopravního podniku je téma jistě složité. Jako naprostý laik mám ale za to, že je lepší pár let si počkat a nakoupit tramvaje už rovnou klimatizované. Co mi je do toho, že Kotasovské ForCity tramvaje ohromují designem, když je v nich vedlo k zalknutí. Je to totiž něco jako nechat si postavit hypermoderní hotel bez koupelen.

MYŠestý nejbohatší regione Evropy, chápu, že když nemáš na to, abys postavil normální spojení na letiště, asi neseženeš prachy na výměnu tramvají. Co kdyby ses ale pustil do podnikatelské aktivity a na zastávkách rozbalil stánky s miniaturními větráčky?


        


Komentáře nejsou povoleny.