Ohýbání statistik

Nedávno se mi poštěstilo v hospůdce Na Skalce (výborný guláš!) získat poslední vydání zaměstnaneckého časopisu pražského dopravního podniku DP Kont@kt. K těmto plátkům mám sice averzi obecně (většinou jsou plny onanie nad vlastní společností), to je ale dnes zcela vedlejší.

Na stranách 27-29 se rozkládá článek Ohlédnutí za cestami po Evropě, který se snaží porovnat systémy hromadné dopravy v několika vybraných metropolích v Evropě. Leč to dělá naprosto blbě a účelně.

Celému článku vévodí tři veliké grafy, které porovnávají cenu za denní a roční jízdenku a základní výši pokuty ve zkoumaných městech. Už tady něco nevoní, že? Podívejte se, jak jsou na tom Pražené skvěle:

Ohýbání statistik

Srovnání cen ročních a jednodenních jízdenek ve vybraných městech Evropy. Zdroj: DP Kont@kt 12/2012

Houby. Nemusím být student VŠE ani nemusím vědět, co znamená parita kupní síly, abych poznal, že se nás redakce časopisu DP Kont@kt snaží očůrat. Vzal jsem do ruky kalkulačku a otevřel jsem si Wiki stránku o přehledu průměrných (čistých) mezd v Evropě. Několik údajů jsem přepočítal a zjistil, že (při kurzu 19 Kč za dolar) si zcela průměrný Čech vydělá 20 064 Kč, Belgičan 46 911 Kč, Rakušan 47 196 Kč, Švéd 51 794 Kč, Francouz 54 055 Kč a Němec dokonce 54 435 Kč čistého.

Pojďme se tedy znovu podívat na první graf, kde na tom opravdu nejsme zdaleka tak špatně. Obyvatel Prahy placen průměrnou českou mzdou si za svůj plat může koupit 4,22 roční jízdenky, obyvatel Vídně 4,13, Bruselan 3,44, Pařížan 3,37, Berlíňan 3,08 a obyvatel Stockholmu pouhé 2,21 jízdenky. Praha v tomto případě opravdu vede. Nejásejme však předčasně.

Obdobný výpočet jsem provedl i s cenou jednodenní jízdenky. Tam jsem opět vypočítal, kolik denních jízdenek si za svůj plat může koupit průměrný obyvatel. Posléze jsem tímto číslem vydělil průměrný český plat, abych si mohl představit, kolik by taková jízdenka stála v Praze. Švédská jednodenní jízdenka odpovídá v našich podmínkách 130 Kč. vídeňská 62 Kč, pařížská a berlínská 60 Kč a bruselská dokonce jen 49 Kč. Oproti pražským 110 Kč to je docela rozdíl.

Pokud byste měli pocit, že nelze srovnávat ceny jízdenek napříč zeměmi, neboť je nákupní síla a kvalita a šíře poskytovaných služeb rozdílná (ve většině případů jsme na tom logicky hůře), autor článku vás rád uvede v omyl. „Cena denní jízdenky ve sledovaných městech je objektivní a srovnatelný údaj (…) Cena roční jízdenky je rovněž objektivní a srovnatelný údaj.“ píše Jiří Došlý. Pokud by vás ale zajímalo srovnání platových podmínek, dozvěděli byste se, že „průměrná výše mzdy v jednotlivých dopravních podnicích není zcela porovnatelný údaj“. Takže laskavě mlčte!

MYDopravní podniku, v ohýbání statistik jsi ve spolupráci s ROPIDem jednička. Pevně věřím tomu, že jednou nás společně přesvědčíte, že cestující si přejí půlhodinový interval na áčku a všechny tramvajové linky na Albertově. Vaši zaměstnanci nejsou bezduší kreténi. Stejně jako vaši cestující. Neobelhávejte je tolik, nebo na to přijdou a začnou vám zase lepit plakátky na dveře metra. A vy víte, jak blbě to jde dolů!


        


Komentáře nejsou povoleny.