Apríl: Přednost chodců před tramvajemi

1. 4. 2012 je dnem velkých změn. Mimo jiné se zpřísňuje zadávání veřejných zakázek, maximální dojezdová doba záchranné služby se zvyšuje z 15 na 20 minut a na České televizi začínají v sedm večer komplet nové Události. Velký balík změn ovšem přinese i letošní červenec. Krom úpravy zákona o zdravotních pojišťovnách a zvýšení tzv. „ekopoplatku“ při prodeji ojetých vozů se můžeme dočkat ještě jedné velké změny – tramvaje budou muset dávat na přechodech pro chodce přednost chodcům!

Tento návrh prošuměl sněmovnou již někdy na začátku roku a po posledních jednáních se zdá, že je k jeho realizaci blízko jako nikdy předtím. Důvod je prostý – chodec se stává v outdoorovém prostředí prioritou číslo 1. Nesmí být ničím ohrožen a musí mít zajištěný zcela volný pohyb po komunikacích jemu určených. Pokud návrh zákona projde, zdá se, že jediné, co ho od prvního července zastaví, bude semafor a prodejce plyšových zvířátek na podporu dětí z dětských domovů.

To je samozřejmě obrovský fail, který bychom nevyřešili lépe pouze MY, ale prakticky každý dvou- a vícebuněčný organismus. Zatímco paní Křepelková si bude moci ničím nerušena zajít na nákup do Teska, kde právě zlevnili již tak drahá vajíčka, hromadná i nehromadná doprava v celém městě jednoduše zkolabuje. „Vzhledem k brzdné dráze tramvají bude nezbytné snížit jejich rychlost. Dále je nutné počítat s tím, že se kvůli přednosti chodců celá doprava zpomalí, tramvaje budou jezdit stejně dlouhé úseky podstatně delší dobu,“ vyjádřil se v rozhovoru pro ČT Karel Potůček z představenstva Dopravního podniku hlavního města Prahy. „Je to hrozná blbost, celým centrem pojedeme krokem. Jestli vůbec,“ doplnil ho Miloš Havelka, řidič tramvaje číslo 11, jemuž jsem dnes ráno zaklepal na dveře a slušně se ho na tuto problematiku optal.

Návrh nové nálepky na dveře pražských tramvají

Pro Prahu a jiná velká města to znamená zkrátka obrovský dopravní chaos, pro dálkové tramvajové linky, takové, jakou je třeba ta mezi Mostem a Litvínovem, to zase znamená, že se na nich razantně zpomalí provoz. Brzdná dráha tramvaje je totiž při rychlosti 60 km/h, jíž se tramvaje na této trase pohybují, více než 40 metrů, což je zkrátka příliš mnoho. Třešničkou na pomyslném dortu (který patrně vařili pejsek s kočičkou) je to, že nyní přichází vniveč celá kampaň pražského dopravního podniku, který zhruba půl roku upozorňoval své cestující, že „na přechodu pro chodce nemá chodec přednost před tramvají“, a otravoval tím plno slušných lidí, kteří se jen v klidu a tichosti chtěli dostat do školy nebo do práce.

MYTohle může skončit jen velice špatně. Zákonodárci, vezměte rozum do hrsti (alespoň tentokrát) a vyškrtněte tuto volovinu ze seznamu plánovaných změn od 1. 7. 2012. I tak jich vám tam zbude dost!


        


Komentáře nejsou povoleny.