Zneužívání dětí v reklamách

„Má-li váš produkt nebo služba jen zanedbatelnou nebo dokonce žádnou konkurenční výhodu, nasaďte do reklamy roztomilé dítě, ono to už nějak odfunguje.“

Tak jednoduché to je. Instantní úspěch. Pokud se k vašemu brandu nehodí nahotinky, jak jsme popisovali minule, vyzkoušejte nevinnou holčičku nebo chlapečka. Plný zásah (minimálně u žen ve věkové kategorii 40+) je zaručen.

Zneužívání nezletilců v reklamních spotech by se dalo rozškatulkovat do desítek kategorií. Já jsem se je pokusil omezit na pouhé čtyři.

První z nich je relativně bezelstná. Někdy v průběhu spotu se na obrazovce objeví kojenec či děvčátko předškolního věku a udělá nějakou legrační grimasu. Nikterak nesouvisí s dějem reklamy a už vůbec ne s prezentovaným produktem. Jen je ta tvářička tak roztomilá, že byste se při pohledu na ni klidně upsali ďáblu.

Ta holčička je tam zjevně bez doprovodu rodičů!

Šmankote, ona to popletla!

Druhá kategorie je už závažnější. Děti (v ideálním případě už nenosí plíny, ale ještě nesloží kloudnou větu) se chovají jako dospělí. Chodí na rande, řeší pojistné události, obchodují na trhu s akciemi. Série (naprosto příšerných a děsivých) filmů Kdopak to mluví to vyzkoušela za vás. Není nic rozkošnějšího než čtyřletá holčička s hlasem Jiřiny Bohdalové.

Naskoč bejby a svezeme se na vlně rokenrolu!

Chlapeček zamlčel, že je tatínek u toho vztekání taky pěkně vulgární!

Stewie Griffin tuto reklamu nepodporuje a považuje ji za ubohou parodii svojí osoby.

Napětí se stupňuje. Třetí skupina reklamních spotů zahrnuje ty, ve kterých jsou malé děti (v tomto případě už klidně mohou chodit do třetí třídy) chytřejší než dospělí. Vilém Rubeš to ve svém pořadu na Streamu nazývá fenoménem děsivé holčičky. Kromě toho v tom je cosi maloprincovského. Dospělí jsou tak přehlíživí a povrchní, že jim až malé bezelstné děvčátko musí poradit, jak ušetřit za elektřinu.

Vím to, tatínku, protože jsem si přečetla letáček.

Brrr! Mám husí kůži. Holčička hraje podobně děsivě, jak vypadá.

Čtvrtá kategorie je už opravdový hardcore. Jedná se o „vydírání pomocí dětí“ a jsou v něm přeborníci zejména nejrůznější organizace bojující za lidská práva a záchranu planety. Stačí natočit libovolnou ekologickou či společenskou katastrofu (znečištěný oceán, rozbombardované město…) a zasadit do ní ušmudlané dítě se slzou na krajíčku. Chcete-li zdvojnásobit dávku emocí, přidejte poraněného tuleně.

Pozn.: Přidat mládě tuleně

Já elektřinu k životu nepotřebuju, na televizi se klidně budu dívat při svíčkách.

MYKreativci i marketingoví specialisté. Vaše práce je příliš drahá na to, aby byla věnována něčemu tak pokleslému, čím je zneužívání dětí v reklamních kampaních produktů, které s dětmi nemají zdaleka nic společného. Je to nemorální, nedůstojné a za hranicí obecného vkusu.


        


Komentáře nejsou povoleny.