S Matoušem máme takovou poměrně zajímavou zálibu, často se scházíme a povídáme si s lidmi, na které jsme narazili někde na internetu, v klubu, na ulici, nebo nám o nich řekli naši přátelé. Na naší první společné schůzce často o sobě navzájem vůbec nic nevíme, a tak první dotazy směřují na původ, školu a samozřejmě i povolání…
V tu chvíli vytasíme, že jsme copywriteři. Tedy, teď používáme spíš slovní spojení „reklamní textař“, protože řada lidí neví, co copywriter znamená (dokonce i textový editor mi ho podtrhává červeně).
Zhruba v 83 % přichází zděšení a nepochopení. Proč by sakra někdo platil někomu za to, že napíše headline (headline používat můžu, ten mi textový editor červeně nepodtrhává) na podtácek pod pivo?!
Protože headline na podtácek, status na Facebook a spot do rádia dokáže napsat každý, žejo.
Odpovědnost je veliká.
Nikoliv. Kulervoucí headline na podtácek, status na Facebook s úctyhodným engagementem a spot do rádia, který by nebyl úplně debilní (všechny spoty v rádiu jsou debilní), mám často problém napsat i já a to se, prosím pěkně, věnuji psaní v různých formách přes 10 let.
Na druhou stranu se fakt snažím, abych všeho výše zmíněného byl jednou schopný na první dobrou, a tak jsou pohledy říkající „A za to někdo platí?!“ pěkně demotivující. Ani nevíte, jak rád bych dělal něco skutečného, hmatatelného, rukama, ale to bych nesměl bejt línej, úplně levej a nesmělo by mě to psaní tak zatraceně bavit.
A tak nás všechny, co jsme tady (třikrát copy a jednou média), pěkně štve, když si někdo myslíte, že k tomu, aby se někdo mohl živit psaním, stačí jednička z maturitního slohu, případně ani to ne, protože psát každý umí už od první třídy a gramatiku zvládl během nižšího stupně na základce.
Milí nevěřící (ne, tohle není promluva na meetingu Lidovců), psát dobré texty není žádný med. A i když jsme občas docela fušéři, věřte, že věnujeme dost energie tomu, aby naše claimy, headliny, blogposty a FB statusy byly vymazlené do poslední tečky. Ani ty závitové tyče se totiž bez dobrého copy neprodají!