Zvedá se mi žaludek, vlasy mi vstávají hrůzou. Česká televize představila nové logo. Teda, Česká televize měnila své logo již před pěti lety, ale jediné, na co se zmohla, byla modernizace vizuálů svých kanálů, logo zůstalo původní. Teď se zdá, že pod krutovládou Petra Dvořáka bude vše dotaženo do zdánlivě zdárného konce. S logem jiným. Hnusným.
Petr Dvořák představuje pro Českou televizi obrovské nebezpečí. Místo toho, aby řešil skutečné problémy, které televizi sužují, rozhodl se, že přetvoří absolutně všechno, co funguje dobře, takovým způsobem, aby to stálo naprosto za hovno. Už se mu to povedlo s Událostmi a na řadě není nic menšího než zcela nový vizuál všech programů a televize jako takové. Ve čtvrtek byl představen středobod toho všeho – nové logo. Autorem je studio Najbrt, které stojí za značkami, jakými jsou loga Prahy a Ostravy(!!!), která se mi nadmíru líbí. V případě České televize však takto pozitivní být nemohu.
Nové logo ČT ve své nejzrůdnější variantě
Nové logo údajně navazuje na tradici toho původního. Haha. Místo stylizované televizní obrazovky ve tvaru písmen ČT (která byla dle mého skromného názoru natolik geniální, že jakákoliv změna by jí jen uškodila) se budeme od září tohoto roku dívat na dvě závorky ve tvaru písmen CD. Televize Prima COOL se po právu může cítit kopírována. Stejně tak se mohou cítit kopírována celá devadesátá léta a všichni designéři z této doby, kteří objevili, že se v Corelu dají vytvářet krutý trojrozměrný efekty. Ale když ono to pak vypadá tak blyštivě!
A to si, prosím pěkně, představte, že dle průzkumu TNS Aisa pro Českou televizi hodnotilo nové logo 83 % z 300 dotázaných pozitivně! Já jsem dost velký zastánce minimalismu (všimněte si designu tohoto webu), ovšem pokud někdo namíří proti sobě dvě závorky (ČD Cargo stájl; je vtipné, když grafické studio začne vykrádat sebe samé) a vytuní je o naprosto laciný odlesk, nemůže být se svojí prací nikdy spokojen.
Vrcholem této zrůdnosti je zcela zbytečné přejmenování kanálu ČT4 (dříve ČT4 Sport) na ČT Sport. Zcela nejasné pak je, proč se ČT24 nepřejmenuje na ČT Zprávy (nebo ČT Jakub Železný přináší téma), jednička na ČT Seriály pro důchodce a dvojka na ČT Pseudo intelektuálové. Ne, ne, ne, to prostě nedává smysl.
Dřívější pokus o redesign loga ČR
Když se ohlédneme o pět let zpátky, zjistíme, že Česká televize v té době už představovala nové logo. To se obrazovky zbavilo úplně a místo toho představilo hříčku spočívající ve spojení písmen Č a T. Na toto logo se také mračila velká spousta lidí (ale teď mi paradoxně přijde lepší než to nově nové), takže se televize rozhodla, že ho zavede až ve chvíli, kdy budou zaběhnuty všechny nové vizuály jednotlivých stanic. Byli jsme tak svědky toho, že lidé v předělech naznačovali rukama tvar nového (nepoužívaného) loga a blbě se u toho usmívali, zatímco neinformovaný divák byl naprosto bezradný.
Takhle pěkně všichni v předělech pacičkovali. Nikdo nevěděl proč.
Nakonec se ale ukázalo, že vizuál jednotlivých stanic je s to fungovat dobře i v kombinaci s původním logem a televize odkládala start nového „ČéTéčka“ tak dlouho, až se na něj úplně zapomnělo. A nutno říct, že vizuály jednotlivých stanic jsou teď na skvělé úrovni a jen blázen (Petr Dvořák) by je chtěl měnit. Ptát se proč je zbytečné. Nezbývá nic jiného než doufat, že se historie bude opakovat. Alespoň částečně.
Pane Dvořáku (a vy další), opět se snažíte měnit něco, co funguje naprosto bezvadně. Pokud se vám nezdá, že je styl kanálů ČT dostatečně jednotný, měl byste si ověřit, jestli náhodou ještě ze zvyku nepřepínáte i na Novu… A že byste se s těmi 83 % lidí, kterým se nové logo líbí, u někoho inspirovali?
Epilog: Na závěr vás nemohu ochudit o zřejmě pravdivý příběh o vzniku tohoto skvostu:
Designers high as fuck. Making logo of Czech Television and shit.