Česko Slovensko má talent, Česko Slovensko hledá superstar, Česko Slovensko tančí, Česko Slovensko žije ve vile vyvolených, Česko Slovensko má policajty z centra a Česko Slovensko bůhví, co ještě. Ačkoliv se nás Slováci ještě dlouhou dobu po rozdělení ČSFR stranili (a my jich do jisté míry samozřejmě taky), před několika lety objevili kouzlo česko-slovenské koprodukce. A ta nefunguje.
Vlastně funguje jen pro Slováky, neboť z nějakého důvodu se tyto koprodukované pořady natáčejí téměř výhradně pro ně. Zatímco talentové a pěvecké soutěže zažívají u východních sousedů svůj vrchol, u nás se již přejídají a nikdo by příliš neremcal, kdybychom se jich na pár let zase zbavili. Slováci tak získávají výborný (nebo alespoň nadprůměrný) pořad za polovinu ceny a Čechům musí stačit, že se místo toho nemusí dívat na pátou reprízu Pojišťovny štěstí.
Foto: Luděk Kovář
Kde je zakopaný pes? Spousta lidí se totiž odmítá vzdát představy, že máme ke Slovákům blíž než ke kterémukoliv jinému národu v Evropě. Jsme přeci bratři, kteří k sobě jezdí na svíčkovou a halušky. Chyba. Češi mají (jak tento jev popsal Karel Schwarzenberg) mnohem blíže k pivním národům, tedy například k Němcům, Belgičanům nebo Holanďanům. Vedle toho jsou Slováci spíše kořalkový národ, který má mnohem blíže k státům východní Evropy nebo například Skandinávie. Z toho důvodu nemůže být žádná slovenská estráda v Česku populární dál než v Brně.
Tím nechci Slováky (a samozřejmě ani Brno, ehm) nijak urážet. Netvrdím, že je jejich zábava jakkoliv horší, a ani se nesnažím dávat rovnítko mezi Čechy a Němce. Nicméně, dokážete si představit, jak vypadá klasický večerní televizní program v Německu a v Rusku? Dost se liší. A lišit by se měl i mezi Českem a Slovenskem. I z toho důvodu si lze vysvětlit, proč například vědomostní show Milujem Slovensko se poměrně významně liší od její české verze.
Češi a Slováci se zkrátka baví jinak. Zatímco Češi hulákají v hospodě, Slováci juchají na vesnické tancovačce. Není teda snadné pro ně vyrábět společnou zábavu.
Televizní producenti, halušky se ke svíčkové příliš nehodí, nesnažte se tedy šetřit na koprodukovaných pořadech. To, co ušetříte na jejich výrobě, dost možná projedete na ztrátách z výnosů z reklamy. A ještě si navíc rozzlobíte řadu svých diváků.