Určitě milujete, když nakoupíte sušenky v internetovém obchodě Auta-Dveře-Knihy-Sušenky (byly tam nejlevnější a kupodivu je měli i skladem, nebo se tak aspoň tvářili), načež vám začne každý den chodit laskavý newsletter plný pravopisných chyb a dalších pitomostí. Chcete ho odhlásit, milí zákazníci? Tůdle!
Jeden můj známý celý život razil motto, že dobro se musí i vnutit. A tak na palubě jeho lodi neexistovaly nedojedené talíře a děti, které se nevykoupaly na laně za jízdy. Bylo nám deset a moc jsme si to užívali.
Zdaleka tolik už si neužívám, jak se mi své dobro snaží vnutit české firmy. Občas je to mou nepozorností a neviditelným zaškrtnutým boxíkem v okamžiku nákupu, někdy možná i vychcaností prodejců. V mailu mi každý den přistane +- deset čupr nabídek na levné zájezdy, tablety výkonnější než kdy jindy, extra lubrikované prezervativy a čokoládové tyčinky s ještě větším podílem čokolády. (Ještě štěstí, že to není produkt cílení reklamy na základě obsahu e-mailů.) Dal jsem si tu práci, abych je vyfiltroval do zvláštní složky (a právě v dobře psaní tohoto postu se o totéž začíná automaticky pokoušet můj kdysi milovaný Gmail), a čtu je jen v případě absolutní nudy.
Občas totiž dokáží dokonale pobavit. Chtěl bych třeba touto cestou nabídnout firmě Cinema City, že jim budu dělat pravopisnou korekturu každého mailu výměnou za pár bodů na lístky do multikina. Řekl bych, že při koupi vstupenek jsem body spíše nabyl (získal) než nabil, ale to je jen jehla v kupce sena. Prodejci letenek Pelikán nabízím, že mu do mailů doplním diakritiku. I s těmi „jeskyněmi s netopíry“ něco uděláme. A budeme posílat maily jindy než ve dvě ráno, áno?
Právě VY rozhodujete, kde vaše propagační maily skončí. Foto: Twentyfour Students, Flickr.com
Jasně, pokud se zeptáte tří odborníků na e-mailový marketing, budou mít pět názorů na to, kdy maily posílat. Ale ve dvě ani čtyři ráno (ahoj Alzo!) to nejspíš nebude.
A ježíšmarjá, pro lásku boží, pokud si chci váš mailing odhlásit, nenuťte mě kvůli tomu oběhnout třikrát barák, zavolat pratetě z pátého kolena a vysvětlovat jí, jak je možné, že mravenec unese stonásobek svojí váhy a hrušky jsou přitom pořád stejně chutné! Pokud je váš mailing možné odhlásit pouze způsoby jako „napište v odpovědi na tento e-mail ‚UŽ NECHCI BÝT DOBŘE INFORMOVÁN’“ (to jsem si vážně nevymyslel!), skončíte za vteřinu ve spamu nejen u mně, ale časem i u dalších uživatelů. A víte moc dobře, kde skončí firma, která skončí v gmailím spamu.
Mimochodem, existují i takové společnosti, které odhlášení mailingu potvrzují… hádejte čím… uhodli jste, emailem. Takové nechť shoří v pekle mezi polínky pod Babicovým rizotem.
Milé české firmy, e-mailing je silný nástroj, ale může taky nadělat hodně škody. Najděte si prosím někoho, kdo vám za pár korun (doopravdy!) poradí, co by v mailech mělo být a kdy by se měly posílat. Dbejte na vnadné předměty a slušnou gramatiku. A nepište mi ve tři ráno, váš mail si ráno stejně neotevřu. Pokud si dáte tu práci a dovolíte mi, jak často a o čem chci maily dostávat, budu vás milovat.