Fanda

Ačkoliv je Nova nejsledovanější televizní stanicí v České republice, zdá se, že když se pokouší přinést na trh nový kanál, dělá jednu botu za druhou. Nova Cinema je ryze odpadní program, který opakuje to, co už by na mateřské stanici nezaujalo, a česká verze MTV jen přežvýkává převzaté pořady a doplňuje je videoklipy Ewy Farné a Kabátů. Snad jen placená Nova Sport není takový úlet, ale udělat sportovní kanál nevyžaduje toliko umu.

V sobotu se přes satelit, IPTV a vybrané kabelovky začne šířit již pátý novácký kanál – Fanda, který by měl být zaměřen na mladé muže. V době jeho oznámení se jistě týmu Primy COOL sevřela hrdla. Chystala se na ně nová (a vlastně vůbec první) konkurence. Po včerejší tiskové konferenci, kde byl Fanda představen, si mohli oddychnout.

Na Fandovi je špatně absolutně vše. Dle programového schématu se zdá, že jen ukradne Nově Cinema chlapský obsah a učiní z ní tak béčkovou verzi Primy love a ze sebe vyčpělý odvar Primy COOL.

Fanda

Fanda nemá vůbec nic, čím by mohl zaujmout. Kromě několika sportovních přenosů, ke kterým se běžný divák bez placení prémiových kanálů nedostane, tvoří programové schéma nové televize pouze reprízy okoukaných seriálů, které již několikrát proběhly na hlavním kanálu, a řada nezajímavých filmů z přelomu tisíciletí.

Diváky čeká opakování seriálů, jako je Hvězdná brána: Atlantida, Městečko South Park nebo Kobra 11. Potenciální divák může Fandu zvolit akorát tak ve chvíli, kdy si chce zavzpomínat.

„Fanda je fanoušek do hezkých dívek, do pořádné akce a do super seriálů a filmů. Je fanoušek do sportu i do zábavy. Je fanoušek do všeho, co dělá chlapa chlapem. Fanda je fanoušek do života.“

Takto srdceryvně se nový novácký kanál prezentuje na svých webových stránkách. Pominu-li, že spojení „fanoušek do něčeho“ se zkrátka nepoužívá (a kdo mi nevěří, ať si to vygooglí), i tak u mě výše prezentované uvedení kanálu spíše vyvolává úsměv na rtu. Fanda je malý capart, který má rád motorky a večer si tajně pod peřinou prohlíží porno časáky.

Tomu odpovídá i web samotný, jenž je kombinací překlopených článků o autech, letadlech a tancích a „chlapského bulváru“, který čtenáře informuje o věcech, jakou je například to, že Mila Kunis shání chlapa. Nechybí ani spousta nahotinek a lze předpokládat, že se brzo objeví reklamy na erotické linky.

Vrcholem toho všeho je logo, vizuál a značka jako taková. Nebudu příliš dlouho rozebírat, jestli Fanda vykradl logo rádia Wave (ano, vykradl), ale raději se krátce zaměřím na grafiku jako celek. Dle slov generálního ředitele Jana Andruška je grafika kanálu na velice vysoké úrovni a posouvá oblast grafiky o kus dopředu. Jestli tomu tak je, se dozvíme až v sobotu, ovšem pokud grafika kanálu kopíruje černo-žluto-karbonový design webu, opravdu se nemáme na co těšit.

A pokud Nova chtěla být alespoň trochu kreativní, měla nový kanál pojmenovat Frnda. Protože průměrný chlap se raději než na Fandu dívá právě na frndu.

MYNovo, muselo to být? Namísto toho, aby ses snažila dostat na český trh další a další odpadní kanály (o které nikdo nestojí), by ses měla zaměřit na zkvalitnění těch stávajících (na které se nedá dívat).