Fronty u lahůdek

Pořádáte narozeninovou oslavu, rozlučku se svobodou nebo smuteční hostinu? Tak to musíte připravit chlebíčky! Ale nekupujte šunku, tvrdý salám, ani sýry v regálu – balené, to se vám akorát zbytečně prodraží. Každý slušnější super/hypermarket má přeci pult s lahůdkami, kde nakoupíte všechny masité a mléčné ozdoby na nakrájenou veku podstatně levněji. Ale…

„Ale“, které nás čeká, je ovšem obrovské. Zatímco se snad každý řetězec snaží zkrátit fronty u pokladen na minimum (a nutno říct, že se to někde konečně i daří), na prodejní pult s masnými, mléčnými a „salátovými“ výrobky se s velkou oblibou zapomíná. Běžný nákup těchto artiklů pak vypadá tak, že zatímco jedou všechny hlavní kasy, u kterých zákazníci nečekají na obsloužení déle než pět minut, u lahůdek se kroutí fronta až do protějšího regálu s toaletním papírem a člověk tam může bez problémů stát klidně i čtvrthodinu.

Fronty u lahůdek

Pokud se u pultu nedočkáte, budete muset na vaší oslavě podávat tyto nudné zeleninové chlebíčky. (Foto: Michal Sänger)

A narozeninový oslavenec zatím dál stárne, svobodný se už žení a černá na oblečení smutečních hostů bledne… A přestože je na pultě dohromady asi deset vah, stále tam obsluhuje pouze jedna postarší a pomalá paní a opodál krájí šunku jedna ještě starší a pomalejší, která v případě potřeby (tedy skoro neustále) odskočí někoho obsloužit k salátům. Výjimku tvoří pouze jeden významný chlebíčkový den, tedy 31. prosinec, kdy je k lahůdkovému pultu povolána ještě jedna brigádnice navíc, jež se postarší pomalé paní neustále ptá, jak je možné, že jí vyjela etiketa na debrecínskou pečeni, když chtěla namarkovat uherák.

Přitom nejsme, coby zákazníci, jediní, kdo jsou na tomto tratní. Marže maloobchodních prodejců jsou z pultového prodeje (tedy tam, kde si salámy a sýry sami nakrájí, zváží a posléze prodají) vyšší, než když pouze přeprodávají vakuově balený turisťák od Vocílky. Jedná se o krásný příklad win-win modelu, kdy profitují obě strany – my nakoupíme levněji a maloobchodní řetězec více vydělá. Vytáčet své zákazníky v těchto frontách tedy není vůbec žádoucí. Ale dost řečí, nebo mi ty chlebíčky oschnou. Stejně jako bratřím Ebenům.

MYLidé neradi stojí fronty. Už jste to před nějakým časem pochopili u pokladen a teď přichází ta pravá chvíle, abyste to pochopili i u pultů s lahůdkami. Za spokojenější zákazníky ten jeden brigádník či brigádnice navíc rozhodně stojí. A třeba se bude na koho koukat!