I když nepocházím z nijak buržoazní rodiny a jsem si náležitě vědom hodnoty vlastnoručně vydělaných peněz, je můj odpor k honbě za superlevnými potravinami přímo obrovský. Jsem ochotný si připlatit 10 korun za značkové sušenky a nevadí mi, že šunka stojí skoro o polovinu více než junior. Z toho důvodu jsem vášnivým odpůrcem Kauflandu.
Tam, kde lišky dávají dobrou noc. A obsluhují za pokladnami
Do tohoto semeniště zla jsem se musel vydat včera večer, když jsem v půl deváté korzoval Strakonicemi a v rozumné vzdálenosti se nenacházel žádný myslitelný obchod. V tu ránu se mi připomněly všechny důvody, proč to tam tak nemám rád.
- Kaufland je špinavý
Opravdu! Podlahy jsou plné zaschlých fleků od rozlitých nápojů, z krabic na melouny vytéká lepkavá šťáva a kontakt s nákupními vozíky vám může kromě levného nákupu přinést i nějakou exotickou nemoc. Nemluvě o struktuře zákazníků, která do Kauflandu pravidelně dochází.
Nevím, jestli to je náhoda, ale takřka v každém městě je Kaufland meeting pointem pro všechny bezdomovce a jiné vágusy z blízkého i vzdáleného okolí. Před jinými hypermarkety to zdaleka není tak častý jev. Těžko říct, čím to je. Možná pasivitou ochranky, politikou otevřených dveří nebo tím, že oblíbené krabicové víno tu je široko daleko nejlevnější.
- Kaufland má mizerný sortiment
Trvale. V Kauflandu zkrátka neseženete nikdy všechno, co potřebujete. Pamatuji si na to, že několik let zpátky Kaufland neměl smlouvu s Opavia-LU, což znamenalo znatelné omezení sortimentu. Ač se to tak možná nezdá, nikdo nechce nakupovat v obchodě, kde nesežene Zlaté Esíčka!
Dočasně. Slevy v Kauflandu jsou bombastické. Máslo za deset kaček, cukr za bůra a láhev tuzemáku za pade. Co na tom, když většinu skoupí hned po otvíračce banda aktivních důchodců a podnikavých Asiatů.
- V Kauflandu jste automaticky považováni za zloděje
Jakmile přejdete druhé automatické dveře, jste automaticky považování za potenciální kriminální živel. Prodavačky na kasách se pokaždé okázale ukloní přes pult, aby zkontrolovaly, jestli se nepokoušíte něco provézt, otevřou každou krabičku zubní pasty a prolistují každý časopis. Do toho se v pravidelných intervalech ozývá z místního rozhlasu informace o tom, že se v Kauflandu krade.
Třešničkou na dortu jsou elektronické samolepky na dražším zboží, které nejsou na řadě poboček u pokladen deaktivovány, takže na vás pak řvou všechny bezpečnostní rámy v okolních obchodech.
- V Kauflandu jsou dlouhé fronty
Pořád. Samoobslužné pokladny jsou vyloučeny z výše uvedeného důvodu, expresní pak kvůli absenci příručních nákupních košíků. Do Kauflandu se na malé nákupy nejezdí.
- Kaufland je ošklivý
Interiér obchodních domů (jak se Kaufland sám vznešeně nazývá), logo, letáky, uniformy, reklamy, webovky… Všechno. Opravdu evokuje laciný vizuál nízké ceny? Bojí se důchodci pěkných log a přehledných letáků? Těžko říct. Pak tedy nerozumím tomu, proč se sesterský Lidl tolik snaží a jeho reklamy (jak v televizi, na billboardech před prodejnami nebo v letácích a novinách) jsou na solidní úrovni.
Kauflande, zahoď svoji hipsterskou image. Nízké ceny se dají udržet i s pěkným logem, milejším personálem a čistými nákupními vozíky. Jinak ti vážně hrozí, že až si lidi začnou více vážit svých žaludků a sebe samých (a že se to už pomalu děje), přijdeš nadobro o všechny zákazníky.