Linky S (a další vlakové spoje)

Cestování po Praze je pro NÁS z nějakého prapodivného důvodu velkým tématem. Nejinak tomu je dnes. Včera se totiž objevila zpráva, že Praha hodlá po dvaceti letech oživit městkou železnici, aby fungovala podobně, jak funguje v jiných evropských metropolích.

Ať už jsem byl v Amsterdamu, Paříži nebo Barceloně, hojně jsem používal městskou železnici k dopravě po širším centru i předměstí. Ve všech případech se jednalo o velmi rychlé spojení, kterému běžné prostředky MHD mnohdy zdaleka nestačily. V Praze fungují linky S již řadu let, nejsou ovšem vnímány jako (pří)městská železnice, jak by tomu patrně mělo být, ale jako levné spojení do Kolína či Berouna.

Tomu by měl být velmi brzy konec. ROPID se opět porozhlédl po okolních zemích a usoudil, že je potřeba (konečně) vybudovat pořádný S-Bahn, který dobře funguje v německých, rakouských nebo švýcarských městech.

První vlaštovkou tohoto projektu by již brzo mělo být dlouho plánované nádraží Praha-Kačerov, které bude středobodem nové linky spojující Radotín a Běchovice. Nabízí se otázka, jestli by městská železnice neměla spojovat spíše centrum s okrajovými částmi namísto toho, aby propojovala jednotlivé okrajové části mezi sebou.

Linky S (a další vlakové spoje)
Nádraží Vyšehrad smutně chátrá. Foto: ŠJů

Po Praze se přitom rozkládá spousta smutných nádraží, která by projektu metropolitní sítě S-Bahn vyhovovala po všech směrech. Zkuste si představit linku spojující hlavní a smíchovské nádraží přes nádraží Praha-Vinohrady (u náměstí Bratří Synků) a nádraží Praha-Vyšehrad (na Albertově). Nezní to krásně? Samozřejmě, že zní. Praha by měla atraktivní linku, která by ulehčila jak metru linky C, tak (údajně) přetížené tramvajové trati v nuselském údolí.

A co takhle vlakem na letiště? Debaty o áčku na Ruzyni by mohly být bezpředmětné, kdyby se prodloužila železniční trať z nádraží Praha-Ruzyně až někam k prvnímu terminálu Letiště Václava Havla. Vzniklo by tak rychlé spojení z Masarykova nádraží a z Dejvic přímo na letiště a dopravní podnik by ušetřil kopu přeplněných a uživatelsky nepřívětivých autobusů, které na letiště dojíždějí.

Ale ne. Prioritou je spojení Radotína a Běchovic.

MYDrahý ROPIDe, je sice chvályhodné, že se poohlížíš po inspiraci v (dobře fungujícím) zahraničí, ovšem stejně jako metrobusy nebudou fungovat bez přizpůsobených komunikací, S-Bahn v Praze nebude fungovat bez atraktivních tras. Praha je propletená kolejemi křížem krážem a je hřích, že toho nikdo nevyužívá.