Vzhledem ke svému bydlišti v Chrudimi a studiu v Praze mám docela solidní přehled o vlacích (nejen) na prvním koridoru. Rozhodně nejsem kdovíjaký železniční nadšenec, abych rozuměl všem písmenkům v označení vagonů. Vidím vlaky z pohledu člověka, který jede dvakrát do týdne lehce přes sto kilometrů. Přesto občas pláču.
Už před nástupem konkurence začaly České dráhy masivně vypisovat veřejné zakázky na rekonstrukce vozů převážně z osmdesátých let, které už svojí kvalitou absolutně nedostačovaly a v jedenadvacátém století jsou absolutní ostudou. Potud jde o aktivitu chvályhodnou.
Dokončených rekonstrukcí či „humanizací“ je zatím menšina a je na nich vidět, že byly zadávány ještě před nástupem konkurence v podobě Regiojetu a plánovaného Leo Expressu (který jako jediný začne jezdit na trati Praha – Ostrava s fungl novými soupravami). V první vlně se přestavby či humanizace dočkaly především klasické motoráčky a také vozy „B“ – zná je každý, jde o typické odporné vínové koženky, ve kterých jsme se vozili už jako děti. Z motoráčků se staly dvou- či třívozové soupravy „RegioNova“, které jsou neuvěřitelně špatně uspořádané, příšerně hlučné a pohodlí či nějakou službu navíc aby v nich člověk pohledal. Tady se společnost Pars Nova opravdu nevyznamenala a děsím se toho, co předvede, až bude rekonstruovat vozy pro EC a IC.
Tento pán to udělal lépe! Foto: Regiojet.cz
A přečalouněné koženky? Považuji za absolutně nepřípustné, aby vagony, které budou po českých kolejích jezdit dalších dvacet let (naštěstí mimo hlavní tratě), nedostaly v rámci přestavby do výbavy zásuvky a klimatizaci. Vždyť to je absolutní standard! Osm míst na kupé je také moc, často jsem svědkem toho, že v takovém kupé sedí spíše čtyři stydliví lidé, přestože by se jich vešlo šest, pokud by sedačky byly dělené. Nově vypisovaná výběrová řízení už počítají s klimatizací a, považte, s jednou zásuvkou na čtyři sedačky! Takže na cestu vlakem si nezapomeňte přibalit rozNku (N = počet kamarádů žijících okamžikem).
Vážené České dráhy, za ty desítky miliard to vážně šlo udělat o hodně lépe, s respektováním západních standardů, tak, jak vypadají vozy pana Jančury (který „stáří“ dohání skvělými službami) či jak budou vypadat soupravy pana Novotného. Pokud si uvědomím, že ČD navíc soupravy nekupují za prostředky vydělané provozem, ale za peníze, které stále dostávají v rámci převodu majetku správě železniční dopravní cesty a za naše daně, které jim kraje přikleply bez výběrových řízení, pláču ještě více.
Prosím, modří, když už rvete tolik peněz z kapes daňových pokladníků do nákladných rekonstrukcí, zkuste zařídit, aby to nebyl nový lak a čalounění za deset mega, ale klimatizace, wifi a zásuvky. ASPOŇ tohle