Městské hromadné dopravě v Praze jsme se věnovali již ně-ko-li-krát. Často jsme cílili zejména na lidi, kteří cestování pomocí MHD po hlavním městě komplikují, než samotnému provozovateli. Teď nemáme na vybranou. V červnu Ropid ve spolupráci s DPP, radnicí Prahy a bůhví kým ještě představil novou metropolitní síť.
Předně se sluší uvést, že potřebu modernizace sítě MHD v Praze chápu. Tramvaje a autobusy tu jezdí už dost dlouho a změny tras linek vždy probíhaly tak, jak to bylo zapotřebí. Tímto způsobem se v celém systému nakumulovala spousta nesmyslů, které se velice špatně řeší izolovaně.
Namísto toho, aby nová metropolitní síť tento problém řešila, ho pouze rozředí do víc lokalit a vnese do zářijových jízdních řádů zmatek. Ke třem současným tramvajovým páteřním linkám (9, 17 a 22) se přidají dvě nové (3 a 11). Není mi zcela jasné, proč se páteřní linky 3 a 17 asi třetinu trasny překrývají nebo proč na páteřní linku povýšila nově zkrácená jedenáctka, která v horší variantě projíždí celých 12 (!) zastávek, polovinu své trasy kopíruje metro a centra se jen letmo dotkne u muzea.
Změny jsou pouze kosmetické. Zdroj: Ropid
Společně s tím se vytvoří se čtveřice „páteřních svazků“, což je paskvil, který slouží snad jen k tomu, aby mohl Ropid zdůrazňovat, jak mají tyto svazky úžasný souhrnný interval 4 minuty ve špičce. Pokud tedy stojíte na Vltavské, máte zaručeno, že vám tramvaj přijede nejpozději do čtyř minut, ovšem asi neoceníte, když bude mířit na Petřiny, zatímco vy se potřebujete dostat na Vypich.
Aby toho nebylo málo, bude mít řada linek více než dvě konečné zastávky. Sledovat digitální cedule na čelech tramvají bude tak naprosto nevyhnutelné. Jak velký bude počet nasraných puberťáků a zmatených babiček, kteří budou nedobrovolně vysazeni na Náměstí bratří Synků, zatímco chtěli dojet až do Spořilova, není zatím jasné.
Nová metropolitní síť města Prahy je už v tuto chvíli jeden velký zmatek, nemluvě o nových „metrobusech“, na které hlavní město není z důvodu chybějících rychlých pruhů pro autobusy a dalších serepetiček připraveno. O tom, že je to kravina, již hlásali experti z ČVUT. Nebyli uposlechnuti. Nebo možná byli, to nikdo neví. Zatímco internet se tváří, že nová síť bude, nikde jinde nás na ni nikdo nijak nepřipravuje.
Vytvoření podobného chaosu je základem. Foto: Lovell D’souza
Když už změna, tak pořádná. Místo tohoto chaosu mohli inženýři vzít čistý papír a začít malovat nové linky znovu. Páteřní linky by mohly nést jednociferné označení, páteřní svazky (pokud by na nich trvali) by mohly začínat jedničkou a zbytek by se honosil číslem 20 a více. Systém tramvajových linek by byl konečně snadno stravitelný i pro daleké návštěvy (Zdravíme do Brna!).
Že by pak nikdo nevěděl, jak se dostane do práce nebo k lékaři? A bude to snad od září vědět? Tisková zpráva o tom, že celých 45 % cestujících se změny v hromadné dopravě nedotknou, je stejně uspokojující jako statistika, že 9 z 10 lidí si užívá hromadné znásilnění.
Vy, kteří to máte na svědomí, vyndejte si, prosím pěkně, hlavy ze zadnic a zkuste o dopravě v Praze trochu přemýšlet. Ušetřit se dá různě, nejenom vytvořením totálního chaosu. Vyspěte se z té kocoviny a zkuste to raději znovu. Držíme vám palce.