Protežování jednotlivých prezidentských kandidátů v médiích

„Mladá fronta DNES není závislá na žádné politické straně. Nedává přednost žádnému úzce vymezenému ideovému proudu. Ve zpravodajství se snaží být nestranná, v názorové části vyznává hodnoty svobody, politické a názorové plurality a tržního hospodářství.“

Ačkoliv je v zahraničí celkem běžné, že se noviny nebo televize přiznají, kterému týmu fandí, v Česku se stále většina médií tváří jako nestranná. Tedy, tvářila. Těsně před právě probíhajícími volbami jednotliví novináři nebo i celé redakce na blozích a v komentářích vyjadřovali podporu tomu či tomu kandidátovi. Mladá fronta DNES se tomu až do vyhlášení výsledků prvního kola bránila. Pak to ale rozjela ve velkém.

Pondělní titulka nejčtenějšího seriózního deníku vypadala totiž následovně:

Protežování jednotlivých prezidentských kandidátů v médiích

Palcový titulek Dobrá volba s obří fotkou knížete Schwarzenberga porušuje jak tvrzení o nezávislosti deníku z webových stránek MF DNES, tak rovnou několik bodů z etického kodexu tohoto deníku. Vzhledem k tomu, že se do druhého kola prezidentských voleb nedostal kandidát 2,7 milionů voličů, lze s jistotou tvrdit, že nejméně pro čtvrtinu obyvatel ČR to příliš dobrá volba nebyla. Nemluvě o preferencích nevoličů.

Média, která se k této aktivitě připojují (MF DNES rozhodně není sama) si neuvědomují, jak mohou svému oblíbenému kandidátovi (ve většině případů Karlu Schwarzenbergovi) ublížit. Jakmile se v médiích začne protežovat jeden z kandidátů, bude řada (nerozhodnutých) čtenářů stále ochotnější zastat se toho utlačovaného tím, že mu ve druhém kole dá svůj hlas.

Ostatně i o tak (jistě příjemném) překvapení, že se do druhého kola dostal Karel Schwarzenberg, se dá v tisku informovat civilizovaněji. Například titulky Čeká nás souboj titánů – Zeman se Schwarzenbergem vymazali favorita Jana Fischera (Právo) nebo O hrad se střetnou těžké váhy různých kultur (Hospodářské noviny). Rozverným paradoxem je fakt, že se redaktoři MF DNES mohli inspirovat třeba rovnou u svých stájových kolegů:

Protežování jednotlivých prezidentských kandidátů v médiích

MYVážení novináři, pokud o sobě tvrdíte, že jste nestranní, neporušujte to. Pomůže to jak vaší reputaci, tak vaším zájmům. Jana Fischera byly před volbami také plné noviny a jak nakonec dopadl. Asi se někde schovává.