QR kódy (a jejich používání)

Několik let zpátky byly QR kódy pro většinu běžných uživatelů internetu a mobilních telefonů tajemným „rozsypaným čajem“, který pro ně neměl žádný význam. Dnes se z nich stává populární způsob předávání informací. Tedy, alespoň takový mají potenciál, skutečnost je někde docela jinde.

QR kódy jsou doopravdy skvělé. Dá se do nich schovat textová informace, odkaz na webovou stránku nebo dokonce předepsaná smska i s cílovým telefoním číslem. Rozsah jejich možného použití je doopravdy obrovský. Každá firma nebo kulturní (či jiná) akce může pomocí nich předat velkou spoustu zajímavého obsahu, mezi který patří:

  • Odkaz na mobilní aplikaci,
  • odkaz na mobilní verzi stránek nějakého eventu,
  • slevový kód na cokoliv,
  • zajímavá a/nebo zábavná informace o společnosti,
  • předepsaná SMS sloužící k registraci do soutěže,
  • bližší informace, které se nevešly na leták nebo plakát
  • a spousta dalších…

Ve skutečnosti se použití omezuje pouze na následující:

  • Odkaz na webové stránky (často uvedené přímo pod QR kódem).

QR kódů si docela všímám. Už se bez nich téměř neobejde žádná reklama na autobusové zastávce, propagační stan na festivalu a nyní dokonce ani jízdenka pražského dopravního podniku. Ať ale načítám, jak načítám, pokaždé se dostanu pouze na internetovou stránku produktu/služby. Možná jsem zpátečnický, ale i přesto, že jsem majitelem chytrého telefonu, který je pro snímání QR kódů a načítání obsahu v něm uloženého přímo stvořený, raději otevřu prohlížeč a naťukám dpp.cz, než abych (pro mě) složitě skenoval kód na jízdence. Odkaz přímo na stránku/aplikaci s jízdními řády nebo aktuálními výlukami by byl přitom tak super!

QR kódy (a jejich používání)

I Ježíš by QR kódy používal lépe! Foto: www.trikator.cz

Korunu tomu nedávno nasadila Kofola, která si podobný rozsypaný čaj umístila na své půllitrové a litrové láhve. Když jsem se chtěl zvědavě podívat, kam vede, dostal jsem se reklamně-charitativní stránku o „tajném fesťákovém jazyku“, která nejenom že nebyla zajímavá, ale dokonce ani nebyla optimalizovaná pro mobilní telefony (takže vypadala hrozně) a měla v sobě vložené YouTube video, které podstatná část mobilních telefonů s absencí Flashe jednoduše nepřehrála.

MYVážení kreativci, pokud se rozhodnete jít s dobou a používat QR kódy, zamyslete se nad tím, jestli máte prostřednictvím nich co nabídnout. Odkazy na webové stránky nikoho neohromí (spousta aplikací pro chytré telefony navíc umí rozpoznat text, takže QR kód ani není potřeba). A prostě nás tím štvete!