„Kámo, říkám ti, že tenhle článek jsem napsal za deset minut. Fakt. Vůbec nikdy jsem se nemusel učit žádnej pravopis nebo základy stylistiky, psaní je fakt jednoduchý a živit by se tím mohl úplně každej. Prostě píšeš jak mluvíš a ono to nějak dopadne, věř mi.“
Takhle nějak by vypadala typická bloggerská success story (marně už pár dní přemýšlím nad předkladem a napadlo mě jen toporné „příběh úspěchu“), kterými se svět kolem nás jenom hemží. Určitě máte ve svém okolí minimálně jednoho spolužáka, kolegu či kamaráda, který podobných příběhů na požádání vysype třiaosmdesát z každého rukávu.
„Na přednášky jsem nechodil, na cvikách jsem byl dvakrát, učil jsem se dvě hodiny před zkouškou a mám s přehledem za jedna“ je asi nejčastější pohádka, kterou čtu v naší facebookové studijní skupině. Já osobně bych na to absolutně neměl nervy (zvlášť s jedním pokusem na zkoušku v případě VŠE), ale proti gustu… Co mě však štve je fakt, že díky podobným báchorkám vzniká dost šílený obraz řady docela solidních institucí v očích veřejnosti. Nikoho nenapadne, že těch dalších deset bláznů, kteří podobným stylem zkusili jít udělat zkoušku z Ekonomie a totálně propadli, se tím nikde nechlubí. A pokud skutečně ano a balí někde holky na to, že jsou fakt hustí, protože je už dvakrát vyrazili z vejšky, je to jejich boj (a ano, klidně mě ukamenujte, ale cosi to vypovídá i o těch holkách).
„Pro hlavy dubové: jedná se o pokus o virální video!“
Další rozkošnou iluzí jsou virální videa. „Zkusili jsme natočit virální video a za měsíc ho vidělo 5 milionů lidí“ (pravděpodobnost 1 ku milionu) je rozhodně hezčí příběh než „natočili jsme virální video, za rok máme už 480 shlédnutí“ (pravděpodobnost milion ku jedné). Chápu, že si na tom ViralBrothers staví byznys, ale takhle prosím ne.
A když byznys, tak ve velkém! V letech devadesátých, kdy byla veřejnost opojena náhle nabytou svobodou a dovozovým alkoholem, jste na každém rohu potkali čtyřicátníka, který nahází celou výplatu do automatů, protože se to, kámo, fakt vyplatí. To je dneska out. Dneska frčí online casina a metoda Martingale. Neznáte? Údajně nejlepší způsob, jak pohádkově zbohatnout za pár hodin. Ve skutečnosti skvělá marketingová strategie casin, které samy provozují weby, jež tuto pro hráče nevýhodnou metodu vynášejí do nebes. Jak říká matička Wikipedie, „Je velmi pravděpodobné, že hráč prohraje všechno, s čím přišel, dokonce ještě dříve, než by stihl svůj obnos zdvojnásobit.“.
Já chci taky! Foto: cernacervena.cz
Vážení a milí, každému z nás se v životě něco povedlo. Nebo jsme měli zkrátka z prdele kliku. Ale nechte si, pro lásku boží, své success stories pro sebe a nevytvářejte iluzi, že vystudovat vysokou školu, natočit úspěšné virální video a pohádkově zbohatnout za půl dne zvládne i cvičený šimpanz.