Autorkou dnešního textu je Káťa Kochová.
Jsem Češka jak poleno a ani ne před měsícem jsem se odstěhovala na deset měsíců do Francie. Celkem se mi tu líbí, kamarádů tu zatím moc nemám, francouzsky zatím nemluvím. Mluvím anglicky a trochu německy. A bez těch kamarádů teda trávím hodně času na notebooku, který na mě po většinu času mluví česky. V Googlu mám také nastavenou angličtinu jako druhý jazyk, kterému sice rozumím, jsem jím schopná komunikovat, ale rozhodně ne jako rodilý mluvčí.
Tady nastává první problém: Po většinu času, kdy něco hledám, bych milovala, kdyby se mi zobrazovaly výsledky první v češtině a pak v angličtině, anebo abych měla alespoň nějakou možnost to ovlivnit, např. vybrat si preferenci jazyka. To ale nefunguje. Dobře, chápu, Google takovou funkci nenabízí. Tedy, nabízí. Mohu si vybrat mezi „kterýmkoliv jazykem“ a „pouze češtinou“.
Vyhledávač ale není jedinou věcí, kterou od této firmy používám. Překladač mám teď zapnutý neustále. Když zrovna nepoužívám Spotify, nahradí ho Youtube. Každý večer prohlédnu svůj Gmail. O mapách při mém pobytu zde ani nemluvě.
Z malého městečka ve Francii. Foto: Cezary p, Wikimedia Commons
A právě v rámci map jsem si změnila svůj domov na malé městečko ve Francii a předpokládala jsem, že se mi bude zobrazovat jako první na mapách a že mi to výrazně zjednoduší moje vyhledávání – to se nestalo. Místo toho se mým domovem dennodenně stává znovu Chrudim a zase zpět Francie a jako první se mi při načtení mapy objeví Česká republika. A to i při ručně nastaveném domově ve Francii. Vážně?!
Poslední kapkou byla změna na Youtube, který mám nastavený v češtině. V Youtube hledám především anglická a česká videa a jako každý člověk se ráda pobavím na nějaké reklamě. A víte co? To, že se mi u Vypsané fixy první přehraje opravdu špatná francouzská reklama, které navíc absolutně nerozumím, tak to mě pěkně štve! Vážně!
A víte, co poslouchám od včera na Spotify každou půlhodinu? Zvukové reklamy ve francouzštině! Děláte si ze mě srandu?! Prostě to spravte. Schnell.