Dnes mě už samotné psaní o dvou pořadech zmíněných v titulku bude bolet. To vím předem. Své pozorování televize omezuji na sportovní kanály (na víceméně denní bázi), ČT24 (pokud se zrovna nemluví o něčem, o čem něco vím – to pak skřípu zuby) a občasné večerní filmy, když FAKT není, co dělat. A nebudu vám namlouvat, že koukám na filmový klub na ČT2, stejně jako přibližně 80 % naší populace (tímto gratuluji druhému kanálu České televize k tak veliké sledovanosti!). O to bolestivější bude vzpomínání na to, kterak mi bylo trapně za všechny, kteří měli s Ženami na cestách a Výletníky co do činění z hlediska autorského.
Pro začátek rychlé zasvěcení pro všechny, kteří se s těmito televizními hleny neměli to štěstí setkat na obrazovkách Primy, potažmo České televize. Ženy na cestách byly jasně uživateli Česko-Slovenské filmové databáze vyhodnoceny jako totální odpad, Výletníci si vedou o trošku lépe, nicméně mám pocit, že je to částečně způsobeno šamanskými schopnostmi Petra Svěceného a Vojty Bernatského zatemňovat divákům mysl.
Vojto, je tam vevnitř i něco horšího než náš pořad? Foto: Česká televize
Takže to vezmeme popořadě a začneme tím lepším, tedy již zmiňovanou dvojicí vyhaslých komentátorských-moderátorských hvězd, která se snažila bavit koncesionáře za jejich pečlivě vydělané a několikrát zdaněné peníze. Popravdě řečeno, když jsem Výletníky viděl poprvé, nevěřil jsem vlastním očím, a s přibývajícími útržky, které jsem měl tu čest sledovat, se NIC nezlepšilo. Díl po dílu navštěvuje moderátorská dvojice více či méně krásná místa České republiky (ta jediná jsou občas natočena jakž takž hezky). Převlékají se do trapných kostýmů, dělají trapné věci, pokoušejí se o trapné vtipy (and over and over again), dělají idioty z diváků, ze sebe a ze všech lidí, se kterými v průběhu pořadu přijdou do styku. Pozitivní informace: tento dvaadvacetiminutový humor byl po dvou měsících vysílání v září 2011 zrušen.
Ale nebojte! Už jsou tu Ženy na cestách na FTV Prima – Primě family – whatever. Je třeba říci předem, že v tomto pořadu je product placement posunut na zcela jinou úroveň. Nejsem insider a nemám ani chuť vědět všechny detaily, Prima je komerční subjekt a jako taková má výsostné právo vysílat, co chce, ale nemůže se divit, že vysílání reklamního pořadu nejmenované cestovní kanceláře a pojišťovny se nebude některým lidem s IQ větším či rovným cca osmdesátce líbit. Všechno je stejně a přesto úplně jinak: místo Svěceného a Bernatského je zde hloupá (a celkem štíhlá a ošklivá) blondýna Adéla a ještě hloupější (a plnoštíhlá a tááákhle ošklivá) paní Zlatuše. Propagační text na webových stránkách Primy říká následující:
„Ženy na cestách je nový cestovatelský magazín, který diváky seznámí s atraktivními destinacemi a poskytne návody jak si užít teplo, moře, památky, přírodu a speciality místní kuchyně. Průvodkyněmi na cestách, které vše vyzkoušejí na vlastní kůži, jsou dvě ženy z moravského a českého lidu Zlatuše a Adéla.“
Tyto dvě křehké ženy žažívají vše za vás! Foto: FTV Prima
Jo. Máme tu pár destinací (přičemž aktérky se tváří, že mezi každým pořadem-pobytem byla v reálu minimálně několikaměsíční pauza – „Pojedeme někam spolu příští rok znovu, žejo?“), máme tu záběry na hotely z katalogu (vybírání takových, které budou vypadat jakž takž, asi byla veliká dřina), máme tu monology ve stylu: „Jeli jsme na výlet naprosto skvělým autobusem, který měl klimatizaci; delegátka nám řekla spoustu zajímavých informací a i když se autobusem normálně bojím, tak s tímhle řidičem jsem se fáááákt nebála!“ Dialogy jsou tu taky, hlavně ty telefonní s klientským centrem pojišťovny. „Mně se ztratil kufr. Normálně se ztratil. Takže říkáte, že za každou hodinu po šesti hodinách dostanu tisícovku a můžu si jít koupit něco na sebe? Tak to je super, jdeme nakupovat!“ Je tu i asi dvouhodinové příšerně trapné hledání dávno (a možná nikdy) neexistujícího Rhódského kolosu! Uvědomuji si, že tohle všechno byl něčí nápad a bojím se, že tento pořad je i docela úspěšný, protože tomu někomu se daří dobře reflektovat (především sociální) intelekt našeho národa. Ostatně jak říká oficiální text Primy, Adéla a Zlatuše jsou ženy z českého a moravského lidu.
Nerad jsem sklouzl k „recenzi“ a plakání nad úrovní cestopisných dokumentů. Prosím vás, kreativci všech televizních stanic, spojte se a vraťte zajímavou původní dokumentární tvorbu na naše obrazovky. S láskou vzpomínám na Cestománii! Vždyť i reklamní pořad se dá udělat s trochou citu a vkusu tak, aby u něj člověk nechtěl zavraždit všechny protagonisty a vrátit večeři na talíř. Děkuji!